Plan voor een nieuwe passerelle komt eind 2024
Het plan voor een nieuwe passerelle over het spoor komt in het derde kwartaal van 2024, bijna een jaar later dan aangekondigd. Maastricht maakte eerder bekend in het laatste kwartaal van 2023 een plan te presenteren.
Er moet een nieuwe verbinding voor voetgangers komen tussen het station en Meerssenerweg want de huidige voldoet niet aan de veiligheidseisen. Te laag, te smal met te smalle trappen naar de perrons 5 en 6. Een ander struikelblok is dat de passerelle ook als voetgangersbrug van en naar Wyckerpoort functioneert maar dat de passerelle ’s nachts dicht gaat.
Fiets- en voetgangersbrug
Dat schrijft wethouder Hubert Mackus 17 november 2023 in een brief aan de gemeenteraad. Hij meldt op verschillende onderwerpen de resultaten van een overleg over verkeerszaken met het ministerie en de provincie.
Eerder is aangekondigd dat bij het plan voor een nieuwe passerelle ook wordt gekeken naar een nieuwe verbinding over het spoor voor fietsers en voetgangers. Die verbinding zou dan moeten komen tussen de Sint Maartenslaan en Meerssenerweg ter hoogte van de Professor Nypelsstraat.
Maastricht blijkt voor de nieuwe passerelle afhankelijk van ProRail, de organisatie die aanleg en onderhoud van de spoorverbindingen in Nederland verzorgt. ProRail heeft met Maastricht afgesproken dat nu een kleiner aantal varianten voor een nieuwe passerelle worden bekeken. Dat moet ProRail in staat stellen in het derde kwartaal van 2024 een plan met deze varianten te presenteren aan de gemeente. Als er straks een plan is, moet daarna nog worden beslist wanneer de nieuwe passerelle kan worden gebouwd.
Het spooremplacement met centraal in het beeld de passerelle die moet worden vervangen.