Jo Coenen ziet de Eurostar in Maastricht, rugwind voor spoorplan
Enig optimisme is de sterarchitect en Maastrichtenaar Jo Coenen niet vreemd, blijkt op Open Monumentendag in de enorme Koepelkerk. Staande naast de vele vierkante meters tellende maquette van het stationsgebied die in de kerk opgebouwd is, legt Coenen uit dat er beweging zit in het plan om het Maastrichtse treinstation ondergronds te krijgen.
‘Er komt beweging vanuit het zuiden. Er wordt gedacht aan de Eurostar. Die zou dan in Maastricht aan kunnen komen om verder te reizen naar Eindhoven’, vertelt Coenen die het plan Boven het Spoor bedacht met econoom Luc Soete.
Wachtprobleem
Volgens het enkele jaren gepresenteerde plan zou een groot deel van het NS-station onder de grond gebouwd moeten worden, waardoor het wachtprobleem van de overweg Duitse Poort opgelost wordt, de wijken meer naar elkaar kunnen groeien én er meer huizen gebouwd kunnen worden. Railbouwer ProRail reageerde niet enthousiast. Kritiek kwam er vervolgens op de enorme kosten, waarna het tweetal met een afgeslankt plan kwam.
Hun plannen lijken de laatste tijd vooruitgang te boeken, legt Jo Coenen uit. Het geheime wapen dat hun plannen stimuleert: de Eurostar. Dat is het netwerk van hoge snelheidstreinen, met onder meer de verbinding vanuit Luik naar Brussel en Parijs (vroeger bekend als Thalys). Er wordt nu gedacht aan een Eurostar die naar Maastricht komt. Die trein zou dan door kunnen rijden naar Eindhoven, waardoor zuid-oost Nederland ineens een supergoede verbinding heeft met de zuidelijke buurlanden. Als dat allemaal zou gebeuren, worden de kostbare operaties om sporen en NS-station onder de grond te brengen, makkelijker financierbaar.
Geen 300 maar 80 km per uur
Dat er überhaupt aan een hoge-snelheidstrein via Luik en Maastricht wordt gedacht, heeft veel te maken met de problemen met de Nederlandse hoge-snelheidslijn in het westen van het land. Het treinverkeer op de HSL kan door de problemen met tien te zwakke viaducten tussen Amsterdam en Rotterdam maar 80 kilometer per uur in plaats van de geplande 300 km..
Een termijn waarbinnen het enorme plan Boven het Spoor realiteit wordt, wil Jo Coenen in de Koepelkerk bij zijn enorme maquette niet geven. Hij is wel optimistisch over de haalbaarheid: ‘Of ik dat nog ga meemaken, weet ik niet, maar er is beweging. Niet alleen vanuit het zuiden, maar nu ook vanuit het noorden, want vanuit Eindhoven ben je dan zo in Amsterdam.’
Jo Coenen (links) en Luc Soete: ‘Er komt beweging in het zuiden.’