Spoorplan van Jo Coenen en Luc Soete
(Oud)ijzer maakt plaats voor verbinden, wonen en modern treinen
Uit betrokkenheid met de stad vertalen twee inwoners het idee voor de A2-tunnel naar het grote spoorterrein bij het centraal station van Maastricht. Jo Coenen, stedenbouwkundige en architect en econoom Luc Soete stellen voor om oud spoor op te ruimen, nieuw spoor en nieuwe perrons onder de grond te brengen. Bovengronds is er dan ruimte voor een feest voor gemakkelijke verbindingen tussen de wijken aan weerskanten van het station en vooral: veel ruimte voor wonen.
De huidige situatie en de toekomst zoals Jo Coenen en Luc Soete die zien.
Gemeenteraad vraagt college: geef gas met lobby voor plannen rond het spoor
Ga actief lobbyen bij ProRail, NS, ‘Den Haag’,’Brussel’ en projectontwikkelaars voor het plan ’Rond het spoor’ van Jo Coenen en Luc Soete. Nu is het moment om dit plan te koppelen aan de doelen van het eerdere plan ‘Stad & Spoor’ en aan die van ‘Limburg Centraal’.
Met slechts één stem tegen (Tiny Meese) gaf de gemeenteraad dinsdag 12 november in een motie het college van burgemeester en wethouders deze opdracht. De motie was ingediend door CDA, D66, Maastricht van Nu, Partij Veilig Maastricht, VVD en Volt.
Volgens de raad is de tijd rijp voor een stapsgewijze aanpak van het spooremplacement en de directe omgeving. De plannen om niet gebruikte sporen op te ruimen en de andere sporen onder de grond te brengen passen bij de plannen om rond stations veel woningen te bouwen. De gemeenteraad wil minstens één keer per jaar van het college horen wat de lobby oplevert.
ProRail bekijkt schrappen van ‘parkeer’-sporen, geen nieuwe passerelle
ProRail gaat in opdracht van de gemeente onderzoeken of aan de Wyckerpoort-kant van het stationsemplacement sporen kunnen vervallen. Als dat zo is -en dat blijkt in 2025- dan wordt die ruimte gebruikt voor de bouw van woningen en voor een vervanger van de passerelle als oversteek over het emplacement.
Dat hebben bestuurders van het Ministerie van volkshuisvesting (VROM), provincie Limburg en de Regio Zuid-Limburg begin november afgesproken.
De uitkomsten van het overleg sluiten aan bij de jongste versie van het spoorplan ‘Rond het spoor’. Dat is begin 2024 door de opstellers Luc Soete en Jo Coenen aangepast om de woningbouw van Limburg Centraal mogelijk te maken.
Het besluit om de passerelle nu niet te vervangen is opvallend. In 2023 meldde de gemeente nog dat er een nieuwe verbinding voor voetgangers moest komen tussen het station en Meerssenerweg omdat de passerelle niet voldoet aan de veiligheidseisen.
Meer
Sterarchitect Jo Coenen ziet de Eurostar in Maastricht, rugwind voor spoorplan
‘Er komt beweging vanuit het zuiden. Er wordt gedacht aan de Eurostar. Die zou dan in Maastricht aan kunnen komen om verder te reizen naar Eindhoven’, vertelt Coenen tijdens de Open Monumentendag 2024 in de Koepelkerk.
Rugwind voor spoorplan door Eurostar
Jo Coenen (l) en Luc Soete.
De actuele stand van zaken: spoorplan versie 3.0 maakt snel ruimte voor wonen
De bedenkers van het spoorplan hebben een nieuw variant bedacht die sneller ruimte biedt voor circa 750 appartementen. Ook kan een nieuwe, kortere passerelle worden aangelegd die daardoor goedkoper is.
Nieuwe variant maakte ruimte voor woningen
Tekst en uitleg voor de buurten in een volle sacristie van de Lourdeskerk.
Voor Maastricht en Nederland poort naar Europa
’Dit plan gaat over de leefbaarheid van de stad maar het is niet alleen goed voor Maastricht, het kan voor Nederland een poort naar Europa worden’. Aldus Gabriëlle Heine, voorzitter van de CDA-fractie in de gemeenteraad. Zij betuigde haar steun aan het plan tijdens een info-bijeenkomst in de Lourdeskerk op 9 maart 2024.
Spoorplan: van de Lourdeskerk tot het Binnenhof
Aandacht op nationaal niveau: 13 maart 2024 werd het plan op verzoek van de buurten toegelicht bij staatssecretaris Vivian Heijnen.
De eerste versie van de passerelle.