Drempels, zebra’s en misschien flexflitsers op Groene Loper
In het voorjaar een campagne gericht op fietsers en voetgangers op de Groene Loper.
De ontwerpen zijn klaar, in de tweede helft van 2025 wil de gemeente op de Groene Loper moetbhet gaan gebeuren: de aanleg van drempels en zebra’s. Mogelijk blijft het daar niet bij: de gemeente heeft het Openbaar Ministerie gevraagd naar verplaatsbare flitspalen.
Op 21 december 2024 is het drie jaar geleden dat de gemeenteraad besloot dat de Groene Loper (en andere straten in Wyckerpoort) een 30 kilometer zône zou worden. Sinds november 2023 hangen er borden bij begin en einde van de Groene Loper die daar op wijzen. Metingen in juni 2024 wezen uit dat automobilisten zich daar nog nauwelijks iets van aan trekken: pakweg negen van de tien rijdt te hard. Wel is merkbaar dat de zogenaamde smiley’s effect hebben, met name op de Meerssenerweg, de straat waar het aantal hardrijders bijna 100% was.
Veel afstemming
In een nieuwsbrief wapent de gemeente zich 17 december 2024 op voorhand tegen kritische opmerkingen over de tijd die het kost om verkeer echt naar de maximum snelheid te brengen: ‘Het liefst werken we in een zo snel mogelijk tempo. Tegelijkertijd gaat zorgvuldigheid vóór snelheid. Er moet nu eenmaal veel worden afgestemd: van technische ontwerpen en financiën tot het terugkoppelen aan college, gemeenteraad en buurtbewoners.’
Campagne
Het tweede probleem, de mix van voetgangers en fietsers op de Groene Loper zelf, wordt in de eerste helft van 2025 aangepakt. Er komt een campagne om de verkeersregels bij de gebruikers van de Groene Loper ‘op frissen’ en te laten zien hoe het wel moet.
En in overleg met bewoners en gebruikers is gekeken naar antwoorden op vragen als:
- Hoe zorgen we ervoor dat fietsers meer rekening houden met voetgangers.
- Hoe stimuleren we snelle fietsers om de rijbaan voor auto’s te gebruiken.
- Hoe maken we automobilisten duidelijk dat de rijbaan er ook voor fietsers is.
Flexflitsers?
Tijdens het bezoek van wethouder Hubert Mackus en ambtenaren aan de wijken van Maastricht Oost is 28 november gevraagd naar de inzet van flexflitsers. In de nieuwsbrief meldt de projectgroep Groene Loper dat de gemeente belangstelling heeft voor de inzet van die verplaatsbare flitspalen. Die belangstelling is gemeld aan het openbaar Ministerie dat beslist over de plaatsing van flitsers. Een proef in Amsterdam heeft duidelijk gemaakt dat de flexflitsers ook de 30 kilometer-snelheid kunnen controleren, eerder was dat niet mogelijk.
Resultaten van de metingen in juni 2024: onthutsend veel hardrijders.