Het nieuwe jasje voor ’t Peurtsje is de handtekening van Daniëlle

Daniëlle Thielen (links) en Eline Wilbers: ‘Dit is een omgeving die bij ons past en waar wij ons verbonden mee voelen.’

Sinds het lentenummer 2024 draagt ’t Peurtsje een nieuw jasje. Na jaren trouwe dienst moest Ad Beckers vanwege zijn gezondheid helaas afscheid nemen als vormgever. Hij kreeg in Daniëlle Thielen een waardig opvolgster die werkt bij een van de weinige nieuwe bedrijven aan de Groene Loper.

Vrijwilligers vinden. Wie dat zegt, krijgt meestal een diepe zucht als antwoord. Dat gold ook voor de speurtochtvan de redactie naar een nieuwe vormgever (V/M) voor het wijkblad van Wyckerpoort. Totdat de verhuiswagen de oplossing als verrassing van het jaar letterlijk naar de Groene Loper bracht. De spullen in de verhuiswagen waren van nieuwkomer Morres & Company, een bedrijf dat marketing en communicatie-concepten en campagnes bedenkt en uitvoert voor bedrijven en instellingen. Vanuit de vestigingen in Nijmegen, Eindhoven en Maastricht bestrijken de 35 medewerkers een groot deel van het land. Jongste wapenfeit: een grote, landelijke campagne om de aandacht van opdrachtgevers en kandidaat-werknemers te vestigen op de nieuwe identiteit van ingenieursbureau Movares in Utrecht, waar zo’n 1.500 mensen werken.

‘Wij vinden het fijn als we iets terug kunnen doen voor de buurt waar wij ons zo thuis voelen.’


Naast de Movares-klus waar bij Morres & Company een team van zo’n 12 mensen aan werkte, is de opmaak van ’t Peurtsje uiteraard een bonsai-boompje. Toch zei Eline Wilbers, directeur van Morres & Company, spontaan ja toen de redactie om (onbetaalde) hulp vroeg. ‘Wij vinden het fijn als we iets terug kunnen doen voor de buurt waar wij ons zo thuis voelen. En ook het doel van ’t Peurtsje, mensen met elkaar verbinden, spreekt ons aan. Als we daarbij kunnen helpen dan graag.’

Morres koos na een lange speurtocht voor het nieuwe kantoor op de kruising van de Voltastraat en de President Rooseveltlaan, Eline: ’We hebben echt alle kantoren bekeken die in Maastricht vrij waren. Maar we vonden deze plek zo charmant, een nieuw gebouw in een buurt die zo leuk is, ook door de grote verscheidenheid aan mensen. Dit is een omgeving die bij ons past en waar wij ons verbonden mee voelen.’

Speelse lijn-tekeningen
Intern bij Morres Company stak Daniëlle de spreekwoordelijke vinger op toen de vraag kwam wie ’t Peurtsje zou gaan opmaken. ‘Het is elke keer weer superleuk om te doen, de eerste keer was het natuurlijk zoeken maar nu loopt het soepel. Ik krijg de teksten en de foto’s en dan start voor mijn gevoel steeds opnieuw een puzzeltje om alles netjes te verdelen.’

Daniëlle begon haar werk aan ’t Peurtsje met een opfris-ronde. De basis bleef maar het nieuwe jasje vanaf het lente-nummer van 2024 verraste. Een nieuw vormgegeven voorpagina met per seizoen een eigen kleur en binnenin lijn-tekeningen die het blad speelser en luchtiger maken.

‘Steeds opnieuw een puzzeltje om alles netjes te verdelen.’


In kleur
Het is de handtekening van Daniëlle die kan bogen op een ruime ervaring als grafisch ontwerper. Die ervaring kan in de toekomst opnieuw heel goed van pas komen als er voldoende geld beschikbaar zou zijn om een grote wens voor ’t Peurtsje te realiseren: het hele blad in kleur. Benieuwd hoe dat er uit ziet? Dankzij Daniëlle zie je dat vanaf dit nummer op onze site. Om het gedrukte Peurtsje in kleur te kunnen maken, moeten we wachten op een volgende verhuiswagen…

De nieuwe voorpagina met de Peurtsje-vorm.